EEEng.ir
مجتمع مهندسین البرز
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

آغاز تدوین الزامات ترافیکی ساختمان + تدوین آیین‌نامه طرح و اجرای ساختمانهای چوبی

0 دیدگاه

Slide09

آغاز تدوین الزامات ترافیکی ساختمان

مخاطب این مقررات سازندگان و مالکان ساختمان‌ها هستند.پس از بررسی متن مذکور در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان در خصوص لزوم ادغام ضوابط آن در سایرمباحث مقررات ملی ساختمان و یا افزودن آن به مجموعه مباحث مقررات ملی ساختمان به عنوان مبحثی جدید تصمیم‌گیری خواهد شد.

Slide10

تدوین آیین‌نامه طرح و اجرای ساختمانهای چوبی

در نهمین جلسه شورای تدوین مقررات ملی ساختمان مورخ 26/6/93 پیشنهاد تدوین مبحث” طرح واجرای ساختمانهای چوبی” به عنوان مقررات ملی ساختمان، توسط آقای دکتر مجید زمانی (رئیس محترم بخش سازه مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی)  مطرح شد.
مقاومت مناسب ساختمانهای مذکور در برابر زلزله ، امکان استفاده از  آنها با کاربرد مسکونی یا تفریحی، واردات محدود آنهادر شرایط فعلی کشور، مقاومت مناسب این ساختمانها در برابر انتقال حرارت، امکان ساخت سریع آنها در مواقع بحران وحوادث غیر مترقبه، وجود ساختمانهای تاریخی چوبی و یا نیمه چوبی از یک سو، و نیز عدم وجود دستورالعمل فنی مناسب در کشور با وجود منابع و مدارک و آئین نامه‌های لازم دردنیا از سوی دیگر،  اهم دلایل طرح این درخواست بوده است. با این حال نظر به عدم وجود زمینه کاربرد وسیع اجتماعی برای اینگونه ساختمانها ، موجود نبودن منابع کافی چوب در ایران، عدم وجود جنگلداری و تولید چوب ساختمانی و صنعتی در ایران، واردات پر هزینه چوب به کشور، مقرون بصرفه نبودن اجرای ساختمانهای چوبی نسبت به ساختمانهای بتنی وفولادی درکشور، و نهایتا” پیش بینی تغییرات اقلیمی در کشور ایران مبنی برامکان ایجاد بحران خشکسالی و نابودی احتمالی جنگلها، تدوین مقررات ملی برای اینگونه ساختمانها در اولویت قرار نگرفت. با این حال پیشنهاد گردید که مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی نسبت به تهیه آئین‌نامه‌ای برای این نوع ساختمانها اقدام نماید. درخصوص ضوابط مربوط به بخشهایی از ساختمان‌های ترکیبی که احتمالا چوب همراه با سایرمصالح مورد مصرف می‌باشد نیز درمبحث هشتم مقررات ملی ساختمان اقدام شده است و در بازنگری  مبحث نیز تکمیل خواهد شد.

مطالب مرتبط