EEEng.ir
مجتمع مهندسین البرز
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

تعداد پذیرفته‌شدگان آزمون مقررات ملی نباید بیش از ظرفیت باشد

0 دیدگاه

erfan khoshkhoo-17-26

 

سرپرست پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات در گفتگو با «صما»:
تعداد پذیرفته‌شدگان آزمون مقررات ملی نباید بیش از ظرفیت باشد
سرپرست پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حضور در مرحله تدوین مقررات ملی ساختمان و داشتن حسن شهرت در حرفه مهندسی را شرط انتخاب اعضای شورای تدوین مقررات ملی دانست و گفت: تعیین سطح کیفی سوالات یک امر کاملا نسبی است و بین میزان سختی و آسانی سوالات باید تعادل برقرار باشد.

ناصر بنیادی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» افزود: دشواری بیش از حد سوالات و مردودی مهندسان جوان تبعات جدی اجتماعی در پی خواهد داشت و از سوی دیگر قبولی و ورود بیش از اندازه و بدون برنامه مهندسان به بازار کار هم تبعات خاص خودش را در پی دارد، لذا همخوانی دشواری و آسانی سوالات آزمون مقررات ملی ساختمان برای پروانه اشتغال یک اصل ضروری به شمار می‌رود.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان بر این اعتقاد است که نهادهایی همچون سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، آموزش عالی و… باید بر اساس یک برنامه اصولی ظرفیت بازار کار و صنعت ساختمان را بسنجند، تا تعداد پذیرفته شدگان هر رشته مهندسی بیش از نیاز صنعت ساختمان نباشد که خود عاملی مضاعف در ایجاد معضل بیکاری شود.

به گفته سرپرست پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، کیفیت آموزش در دانشگاه‌های مختلف در کل کشور سطح یکسانی ندارد و این موضوع در زمان برگزاری آزمون‌های نظام مهندسی ساختمان مشخص می‌شود؛ کیفیت علمی آزمون و شرکت‌کنندگان یکی از مهمترین معضلات این حوزه است که باید برای پیشرفت آن اقدامات اساسی صورت بگیرد.

بنیادی در پاسخ به اینکه به اعتقاد برخی در آزمون طراحی معماری سلیقه‌ای عمل می‌شود، گفت: در یک زمانی اعتقاد بنده هم بر این بود و به نحوه برگزاری آزمون معماری اعتراض داشتم اما باید توجه داشت که در بسیاری از موارد شاید معترضان به آزمون توانایی نسبی داشته باشند اما با بررسی دقیق‌تر مشخص می‌شود که بسیاری از افراد هنوز طراحی دقیق را نیاموخته‌اند.

عضو شورای تدوین مقررات ملی در ادامه اضافه کرد: ناگفته نماند که در نحوه آزمون سوالات نظام مهندسی اشکالاتی وجود دارد، ضمن آنکه شرکت‌کنندگان باید متوجه این موضوع باشند که در این آزمون و طراحی موارد خواسته شده باید معیارها و ضوابط مندرج در مقررات ملی ساختمان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

 

در دانشگاه‌ها مباحث مقررات ملی به صورت جدی تدریس نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه مسئولان حوزه مربوطه توجه زیادی به مباحث مقررات ملی ساختمان دارند و در صورتی که در آزمون‌ها بر روی مقررات تاکید بیشتری شود آمار مردودی مهندسان هم افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: متاسفانه در دانشگاه‌ها به مباحث مقررات ملی هیچ توجهی نمی‌‌شود و شاید در حد یک یا دو واحد درسی آن هم به صورت اختیاری در نظر گرفته شود. گفتنی است که مهندسان پس از فارغ‌التحصیلی تازه با این ۲۲ مبحث مواجه می‌شوند و باید در صدد یادگیری مباحث مذکور باشند.

سرپرست پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، عنوان کرد: اگر این آموزش‌ها در دانشگاه‌ها داده می‌شد ذهن مهندسان جوان خیلی آماده‌تر بود، تا حدی که می‌توانستند گروه‌های تدوین‌کننده مقررات را همراهی نمایند و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کنند، اما متاسفانه این مهم انجام نمی‌شود.

بنیادی در پاسخ به اینکه چرا آموزش عالی تا کنون مباحث مقررات ملی را جزء دروس اجباری قرار نداده است، گفت: برخی از دانشگاه‌ها تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند اما این اقدامات پاسخگوی نیاز حوزه نیست، چرا که دانشگاه‌ها باید از برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تبعیت کنند، لذا برای رفع این معضل لازم است که سرفصل دروس در شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح و تدریس شود.

بنیادی با اعتقاد به اینکه مهندسان رشته‌های عمران و معماری به درخواست خودشان آزمون طراحی یا نظارت را انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: شرط ورود به آزمون نظارت، قبولی در آزمون طراحی است که به همین جهت آزمون طراحی زودتر برگزار می‌شود. البته دفتر امور مقررات ملی ساختمان در این مورد هیچ دخالتی ندارد و کلیه دست‌اندرکاران امر بر اساس ضوابط موجود عمل می‌کنند؛ ضمن آنکه همه متقاضیان قصد شرکت در آزمون کلیه رشته‌ها و دریافت پروانه مربوطه را دارند.

وی، برنامه‌ریزی برای آموزش و ترویج نظام مهندسی را از جمله وظایف معاونت امور ساختمان وزارت راه و شهرسازی و دفتر امور مقررات ملی ساختمان دانست و گفت: این مراکز در زمینه آموزش و ترویج مقررات ملی ساختمان سیاستگذاری می‌کنند، اما عموما اجرای این موارد بر عهده سازمان‌های نظام مهندسی، دانشگاه‌ها یا بخش خصوصی و مراکز پژوهشی است.

 

مباحث مقررات ملی ساختمان دائما در حال بازنگری و تغییر است

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان، با اشاره اینکه کمیته‌های بازنگری که شامل ۱۵۰ متخصص حرفه‌ای است به صورت مدوام در حال بررسی و بازنگری مباحث مقررات ملی هستند، اذعان داشت: گاهی مواقع این تغییرات ناچیز و در برخی موارد زیاد است، البته تغییرات وسیع معمولا صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر هم کمیته‌های مذکور مشغول بررسی هستند که ممکن است تا پایان سال ۹۴ یا سال ۹۵ یک نسخه جدیدی از مقررات ملی ساختمان را ارائه دهند.

سرپرست پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: این احتمال وجود دارد که بر اساس مطالعات کمیته‌های بازنگری و با توجه به منابع خارجی، داخلی و شرایط ساختمان و… تغییرات در حد وسیع و به خاطر مسائل زیست محیطی صورت بگیرد.

 

وجود یک سیستم یکپارچه راهگشای بسیاری از امور خواهد بود

این مسئول با تاکید بر اینکه تعداد مهندسان در سطح کشور خیلی زیاد است و برای داشتن یک سیستم یکپارچه نیاز به یک برنامه‌ریزی اصولی است، یادآور شد: قدرمسلم یک نهاد نمی‌تواند به تنهایی عهده دار این موضوع شود. بحث آموزش مهندسان نیاز به یک کار نظارتی دقیق دارد تا اساتید خبره حوزه هم تشویق به ورود به بحث آموزش شوند تا کیفیت آموزش در کلاس‌های مورد نظر کاهش نیابد و شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی بدون کیفیت نباشیم.

بنیادی در پایان خاطر نشان ساخت: مناسب است که در زمینه آموزش از نیروی بخش خصوصی البته با نظارت کامل استفاده شود. شایان ذکر است که جوانب و امکانات مختلف این پیشنهاد باید مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار بگیرد.


 


***هم اینک با یک تماس جهت شرکت در مشاوره رایگان

و آشنایی با روند قبولی و اطلاع از اخبار ثبت نام آزمون پایه۳ آینده رزرو کنید***

مشاوره مستقیم:  ۰۹۳۰۳۶۸۹۴۸۷ 


برای عضویت در سایت (و جهت اطلاع از اخبار ثبت نام آزمونها) بر روی لینک زیر کلیک نمایید

لینک عضویت در سایت


تصاویر مربوط به دوره های آمادگی آزمون پایه۳  ویژه آزمون آبان ۹۳ در مجتمع فنی و تخصصی مهندسین

 

مطالب مرتبط